Tajuk kajian ini ialah Keberkesanan Penggunaan Modul Interaktif Terhadap Pencapaian Membaca Murid Pemulihan. Maklumat latar belakang serta masalah yang murid-murid alami dalam kemahiran membaca dan menulis.
Permasalahan Kemahiran Membaca Dan Menulis Bahasa
Ketrampilan dalam ICT adalah satu kriteria penting dalam sistem pendidikan abad ke - 21.
Masalah menguasai kemahiran membaca dalam kalangan pelajar. Saya berasa amat bersalah sebagai seorang guru sekiranya saya tidak cuba melakukan sesuatu dalam menangani masalah ini dari berterusan. Tulisan Jawi adalah salah satu daripada warisan bangsa. Sehubungan itu dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat masalah dalam diri murid untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu antaranya pengetahuan asas membaca dan menulis persekitaran dan kaedah pengajaran guru.
Selain itu Yip 2007 juga mengkaji hubungan antara kemahiran belajar dengan. Adalah menjadi tugas guru mengesan kelemahan membaca murid dan seterusnya menjalankan pengajaran pemulihan bacaan dengan segera. Betapa seriusnya masalah kegagalan menguasai kemahiran asas membaca dalam kalangan murid-murid sekolah rendah di seluruh omput.
Siti Saniah Abu Bakar. Pelajar mereka yang menguasai bidang tatabahasa Arab samada daripada segi sintaksis atau morfologinya. Mereka bagi meningkatkan penguasaan kemahiran membaca dikalangan murid-murid sekolah rendah.
Program ini menjadi altenatif kebangsaan untuk mengatasi masalah buta huruf dan masalah tidak mampu menguasai membaca menulis dan mengira 3M dalam kalangan para pelajar. Penguasaan Kemahiran Membaca dan Menulis Jawi di Kalangan Pelajar Tahun 4. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 3 1.
Kemahiran menulis bukan sahaja penting untuk tujuan akademik bahkan untuk urusan harian dan alam pekerjaan selaras dengan matlamat Huraian Sukatan Pelajaran bahasa Melayu. Mahzan Arshad 2003 menyatakan bahawa para pelajar haruslah mempunyai kemahiran literasi yang lebih mantap dalam keupayaan mendengar bertutur membaca menulis dan berfikir. Penguasaan saiz kosa kata dalam kalangan pelajar turut memainkan peranan penting dalam PdP kemahiran membaca.
Membaca adalah aktiviti yang penting dalam kehidupan manusia dan kemahiran ini merupakan asas pembentukan diri ke arah mendapatkan ilmu pengetahuan. Strategi meningkatkan penggunaan ICT di sekolah bergantung kepada kemampuan pengetua dan pelajar-pelajar menpelajarskannya. Antara masalah Matematik yang berlaku dalam kalangan pelajar bermasalah pembelajaran ialah tidak menguasai sepenuhnya dalam pengiraan asas seperti tambah tolak darab dan bahagi.
Masalah bacaan di kalangan pelajar sekolah sekarang mendapat perhatian umum. Mesyuarat memperkasakan Sekolah Kebangsaan pada 22 November 2005 telah mengambil ketetapan supaya masalah kegagalan menguasai kemahiran asas membaca dan menulis dalam kalangan murid ditangani segera. Walaupun kebanyakan pelajar tidak dapat menguasai kemahiran berkomunikasi dari segi lisan dan bertulis dalam bahasa Inggeris tetapi mereka tidak menghadapi masalah untuk membuat rujukan mendapat.
Kirk dan Gallgner 1989 menyatakan kanak-kanak pemulihan adalah individu yang mempunyai masalah dalam membaca mengeja dan menulis. Menurutnya lagi pemantapan penguasaan kemahiran membaca perlu diberikan penekanan melalui pengajaran membaca dengan berkesan. Pada tahun 2006 Kementerian Pelajaran Malaysia telah menjalankan kajian dan mendapati seramai 138271 murid tahun satu di Semenanjung Malaysia dengan 3552 tidak menguasai.
Namun selepas fasa pertama KBSMdidapati ramai pelajar kita yang masih gagal menguasai 3M. Masalah kelemahan bahasa Arab. Pelajar yang mengalami masalah kecelaruan bahasa akan mengalami kesukaran dalam pembelajaran seperti pembelajaran membaca.
Kemahiran 3M merupakan tiga kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh pelajar bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Kajian Kes di Sekolah Kebangsaan Dusun Nanding. Oleh itu setiap pelajar perlu menguasai kemahiran membaca teks untuk mendapatkan pemahaman dengan lebih bermakna.
Masalah sukar bertutur dalam bahasa Arab dalam kalangan pelajar-pelajar bukan sahaja berlaku di sekolah malahan di universiti awam juga berlaku masalah sedemikian. Menurut Noor Aina Dani 1968 beliau mendefinisikan disleksia sebagai kecelaruan bahasa yang berlaku dalam kalangan individu untuk menguasai kemahiran membaca menulis atau mengira Adnen Ayob Abdullah Yusof 2010. Menurut mastura 2013 berdasarkan keputusan ujian kemahiran bahasa iaitu APT Skills Test di pusat.
Disertasi Sarjana Pendidikan Universiti Malaya. Selain itu Automatic Promotion juga merupakan elemen peyumbang kepada Deficit Accumulation dalam kalangan murid Tahun Satu. 52-62 Tengku Nor Faizul Tengku Embong.
Mereka mahir dalam kemahiran berbahasa termasuklah membaca menulis dan mendengar namun kemahiran bertutur dalam bahasa ini belum dikuasai sepenuhnya. Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu. Namun tahap kemahiran mendengar pelajar berada pada tahap yang sederhana.
Dengan masalah menguasai dan memahami kandungan teks. Disebabkan masalah menguasai kemahiran membaca dan menulis menjadikan murid lemah dan tidak berminat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Kegagalan murid-murid menguasai kemahiran membaca akan mewujudkan masalah seseorang murid menguasai kemahiran dan matapelajaran lain.
Yang melibatkan proses kognitif dan metakognitif contohnya dalam kemahiran membaca. Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan kemahiran membaca dengan lancar dalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia dengan menggunakan Modul Interaktif berbentuk komik. Peluang pengajaran secara individu tidak memberi perhatian terhadap kesediaan membaca kanak.
Kelemahan ini dapat dilihat apabila kanak-kanak ini berada di bawah. Justeru dapatan ini mencadangkan agar pelajar-pelajar yang berpencapaian rendah perlu menguasai kemahiran belajar terutamanya kemahiran berfikir secara kritis. Kemahiran bertutur membaca dan menulis bahasa Arab dalam kalangan pelajar-pelajar di IPT berada pada tahap yang tinggi.
Masalah membaca dalam kalangan murid sekolah bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Analisis kesilapan dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua di kalangan pelajar-pelajar Cina. OBJEKTIF KAJIANTUJUAN KAJIAN Objektif Umum Membantu meningkatkan penguasaan kemahiran membaca di kalangan.
20 OBJEKTIF KAJIAN Dalam Kajian Tindakan ini kemahiran membaca dalam kalangan murid tahun 2 telah dikenalpasti tahap pencapaian mereka. Ini kerana penguasaan saiz kosa kata melibatkan aspek kefahaman makna dan sebutan sesuatu perkataan yang berkaitan. Di bawah program ini semua murid Tahun Satu akan menduduki ujian LINUS Saringan 1 untuk menilai tahap penguasaan kemahiran asas mereka pada awal tahun setiap.
Penguasaan saiz kosa kata secara tidak langsung dapat membantu pelajar untuk menguasai kemahiran membaca. Oleh itu setiap pelajar mesti menguasai kemahiran ICT. Hakikat ini diakui dalam seminar Kebangsaan KBSR pada 1989 yang merumuskan.
Meningkatkan Minat Dan Tahap Penguasaan Pelajar Dalam Kemahiran Membaca Al Pdf
Komentar